Huurders minder vaak gelijk bij de Huurcommissie

De Huurcommissie ontving het afgelopen jaar fors meer zaken, maar huurders worden minder vaak in het gelijk gesteld. Dat komt vooral door het toenemende aantal zaken over de jaarlijkse huurverhoging.

huurprijs berekenen
Getty

Dat blijkt uit het onlangs verschenen jaarverslag (externe link) van de Huurcommissie.

Hoog aantal zaken

Het aantal zaken lag met een instroom van 12.107 aan de hoge kant. Voorgaande jaren waren het er 9.991 (2019) en 10.027 (2018). Door het tijdelijk stilstaan van procedures tijdens de Coronacrisis en door de hoge instroom liep de achterstand in het afhandelen van zaken bij de Huurcommissie hoog op. Het aantal zaken is overigens ook weer niet erg ongebruikelijk. In 2013 en 2014 was de instroom hoger.

Veel zaken over de huurverhoging

Het grootste deel van de zaken ging over de jaarlijkse huurverhoging. Dat waren maar liefst 3.434 zaken, 62% meer dan in 2019. Vermoedelijk komt dat doordat huurders in 2020, door de hoge inflatie, de hoogste huurverhoging in zes jaar tijd voor hun kiezen kregen. Omdat die huurverhogingen wel volgens de regels waren, werden huurders hier vaak in het ongelijk gesteld. Verhuurders kregen in 97% van de huurverhogingszaken gelijk. 

Huurder krijgt gelijk in 23% van alle zaken

Maar liefst 43% van de afgehandelde zaken ging over de huurverhoging. Dat dit meestal zaken waren die door huurders werden verloren heeft ook invloed op het percentage huurders dat gelijk kreeg als je naar álle huurcommissiezaken kijkt. In slechts 23% procent van alle zaken kreeg de huurder gelijk. Ter vergelijking; in 2019 was dat nog 43% procent en in de jaren daarvoor kregen huurders in meer dan de helft van de zaken gelijk.

Dalende trend bij andere procedures

Maar ook bij andere procedures werden huurders minder vaak in het gelijk gesteld. Huurders kregen in 2020 vooral minder vaak gelijk bij uitspraken over toetsing van de aanvangshuurprijs (46 procent; 72 procent in 2019), huurverlaging vanwege gebreken (39 procent; 50 procent in 2019) en in uitspraken over de melding herstel gebreken (19 procent; 48 procent in 2019). 

Servicekosten uitzondering

Bij zaken over de hoogte van de servicekosten kregen huurders in 2020 in 82% van de gevallen gelijk.